ourbigadventure.blogg.se

Denna blogg är till för dem som vill följa vår resa. Vi uppdaterar när det finns tid och internet, om ni inte hör från oss på ett tag betyder det antagligen att vi är ute i djungeln eller liknande. Så nu kör vi igång, häng med på vår resa!

Ilha Grande

Kategori: Allmänt

Den har lilla apan traffade vi i regnskogen pávag till en av de mánga stranderna.

Efter en lang bussresa pá ca 24 tim totalt, forst till Sao Paulo och sen vidare mot Angra dos Reis, kunde vi antligen checka in pá ett hotell (!). Morgonen darpá tog vi báten over till en o vid namn Ilha Grande. Vi visste att on var stor men med endast ett valdigt litet samhalle och inga bilar eller annan trafik. Vi mottes av en o helt tackt av regnskog och en fin men liten hamn. Vart hostel lag en liten promenad bort, omgardat av skog, verkligen jattemysigt.

Det har varit lite svart med internet sa har kommer darfor har vi inte kunnat uppdatera sa mkt. Hursomhelst har vi spenderat de senaste 4 natterna har, pá dagarna har vi ákt pá bátturer till olika strander och snorklat med fargglada firrar samt gátt pa lánga trekker i skogen for att hitta strander. Pa kvallarna har vi lagat fisk som vanligt och hangt med trevliga folk pa hostelet, och druckit caipirinhas saklart!
Nar det ar sommar har sa regnar det tyvarr en del och igar kom regnet, men det gjorde inte sa mkt, vi var lite sega fran gardagens samba etc. sá att saga...

Egentligen skulle vi stanna en natt till men da det regnar sa valjer vi att aka till Rio de Janeiro lite tidigare istallet, bátar gár direkt dit sá det e ju smidigt. Vi hors i Rio!

Den har muterade ráttan (!) traffade vi pávag hem en natt, tur att han var mer radd for oss..

Fina hamnen i den lilla byn, bara bátar, inga bilar :)

Under en trekkingtur, vi inser att vi har klattrar ganska sa hogt upp frán havsnivá.

Málet for trekkingen, en ganska sá ensam strand med helt stilla vatten.

Skont med ett dopp!

Nojd tjej 1 efter dagens báttur

Nojd tjej 2
Mot en dag med snorkling!

Bada ensamma strander och kattungar finns det gott om pa denna o, man kan inte fa nog av nágot av det! :)

En annan del av ön...

Kategori: Allmänt

Vi vi vaknade upp till den första riktigt soliga dagen på ön än så länge. Såklart hade vi bestämt oss för att flytta på oss, dvs en hel del bussåkande. Tillslut kom vi fram till det lilla samhället Campeche som också ligger vid stranden. Lite större än det förra stället, men fortfarande mest semestrande brasilianare. Dagens godaste måltid var lätt vår supernyttiga "lunch", som bestod av frysta mosade acaibär med banan, jordgubbar och musli. Pricken över i-et blev varsin färsk juice. Som ni märker kretsar en stor del av det vi skriver kring mat, men det är ju en del av upplevelsen;)

När vi satt och åt dök det plötsligt upp apor på taket till huset bredvid och folk började mata dem med banan!

Eftermiddagen spenderade vi på stranden, sedan var det dax att klättra över sandynan tillbaka till hostelet, nära och bra! Nu hoppas vi på en hel dag med strålande solsken imorrn!

Det regnar i paradiset...

Kategori: Allmänt

Efter en god frukost så gick vi ner till stranden för att ta första doppet. Lagom till att vi börjat vada ut så började det regna... Så vi tog ett snabbt dopp, och bestämde oss istället för att göra en liten treck uppför berget. Vi hittade en liten stig som ledde in i den täta regnskogen, både häftigt och lite läskigt, man visste inte vad som skulle kunna dyka upp.

När vi kom över bergssidan så möttes vi av en vacker utsikt mot havet. Precis när vi tänkte sätta oss och pausa fick vi syn på en stor svart hårig spindel på stigen, vi vände illa kvickt... När vi sen skulle gå tillbaka för att fota var den borta, så då kändes det lika bra att vända hemåt.

På eftermiddagen kämpade vi med brännan en liten stund, men efter ett tag började det regna igen och dp gick vi in. Livet är ganska lught här, läsa, äta, promenader... Även denna kvällen lagade vi fisk och räkor och njöt av öl på starnden, riktigt mysigt!

Oy Brasil!

Kategori: Allmänt

Så var det dax att ta sig in i Brasilen för andra gången, denna gången för att stanna lite längre än 15 min. 3 lokalbussar, 1 nattbuss och yttreliggare 2 lokalbussar senare så var vi äntligen framme i den lilla byn Pantano do Sol på Ilha de Santa Catarina. Bilden ovan visar utsikten från hostelet.

Det första vi gjorde efter att ha checkat in på hostelet var att gå och äta på grannrestauranten där de hade fisk- och skaldjusrbuffet per kg. Lätt en av de godaste måltiderna so far här.

Vårt hostel är ganska litet och ligger ca 10 m från stranden, en positiv överraskning för oss. Det ägs av en brasiliansk familj, receptionen är deras vardagsrum. De är väldigt gästvänliga, så vi trivs bra.

Under eftermiddagen gick vi längs hela stranden och klättrade på klippor och sanddynor. Sedan kollade vi in den lilla byn, som består av en typ 100 m lång huvudgata. Vi köpte lite fisk, räkor och sallad att laga till kvällsmat.

Bilden ovan visar byns lilla huvudgata.
Efter maten satt vi på stranden och njöt med varsin öl, det finns inte mkt annat att göra här. Vi blev också kompisar med en hemlös hund, han hade nog inte fått mkt kärlek på länge. Hoppas bara vi inte får loppor... Efter en dag full av intryck och resande var det inget problem att somna till vågornas brus.

Iguazu Falls

Kategori: Allmänt

Dagen började tidigt med frukost på hostelet å sen buss in mot fallen på den argentinska sidan. Det fanns olika vägar och olika båtturer man kunde ta för att se fallen från alla dess vinklar och höjder. Och man kan verkligen säga att vi fick se fallen från alla dess vinklar, tom underifrån, vi blev totalt dränkta... Vi tog nämligen en båttur som skulle visa fallen på nära håll, men det blev lite närmre än vi hade tänkt oss... Som tur var hade vi våra trogna ponchos som skyddade oss mot det mesta.

En adrenalinkick senare fortsatte vi vår vandring runt fallen både uppåt och nedåt, vilket efter ett tag blev ganska jobbigt i det varma vädret, men väl värt mödan! På vår fortsatta vandring så såg vi även en del vilda djur som inte var speciellt vilda, utan ganska nyfikna. Gamarna (?) nedan var inte alls sugna på att flytta på sig när vi kom, de satt lugnt kvar i väntan på sitt nästa offer...

Iguazu består av flera olika fall och vi såg alla de största. Häftigast var helt klart Garganta del Diablo, vilket betyder Devli's Throat. Man kunde inte se botten för allt vatten som stänkte upp. Man kände sig ganska liten när man stod och tittade ner mot de väldiga vattenmassorna.

Imorrn kväll blir det nattbuss mot Brasilien och Florianopolis, tack och hej Argentina!

On the road again

Kategori: Allmänt

Så var det dax, 20 timmars bussresa blev det, i en av de bättre bussarna vi åkt i om man räknar med tidigare resor. Hade det inte varit för den iskalla airconditionen (som vi även var förbredda för, trippla klädlager) så hade allt varit frid och fröjd. Vi fick tom lite mat på bussen, kanske inte den bästa, men man ska ju inte klaga, toast är tydligen grejen!

Efter en blixtvisit i Brasilien (vi åkte lite för långt...) kom vi fram till ett 30 gradigt Puerto Iguazu. Hostelet verkar helt ok, det första vi gjorde efter att ha checkat in var att ta ett efterlängtat första dopp i Sydamerika. Sen var det middag och allmänt fixande, det blir tidig sänggång för imorrn väntar en dag full av äventyr vid Iguazu Falls!

Ciao Buenos Aires!

Kategori: Allmänt

Nu är det dax att lämna Buenos Aires, för att fortsätta äventyret vidare! Vi hade lätt kunnat stanna här länge till men det finns ju mer att se, så vi åker vidare. Ikväll bär det av på en 18 timmars bussfärd mot fantastiska Iguazu Falls, vi hörs när vi kan!

Lazy Sunday

Efter sen frukost som bestod av empanadas, så så tog vi oss ner till marknaden som är varje söndag i San Telmo, området där vi bor. Marknaden sträckte sig längs en lång gata och där fanns allt från smycken till antika föremål och föreställningar. Vi skulle velat köpa halva marknaden, men köpte bara varsit par örhängen.

Efter att ha strosat runt där ett tag så tog vi oss ut till ett långt promenadstråk som gränsade till en våtmark. Där fanns goda och billiga mackor direkt från grillen, mums!

Bilden ovan speglar ganska bra hur vi kände oss, trötta men nöjda!

Asado and night out!

Kategori: Allmänt

Det visade sig att det skulle vara en traditionell argentinsk grillning, kallad Asado på hostelet på lördagskvällen, så vi bestämde oss för att satsa på det istället. Vi grillade på hustaket i den kyliga kvällen tillsammans med de andra sköna människorna på hostelet.

Sedan bar det av till Palermo igen, denna gången för utgång. De två italienska killarna på vårat rum (Atos och Tomas) har bott i Palermo, så de hade bra koll på vart som var bra att gå. Vi tog bussen dit och blev nästan lite chockade över hur Buenos Aires förvandlats till en nästan helt annan stad, full av ännu mera liv och med fullsatta restauranter trots att klockan passerat 12. Vi hittade en trevlig bar i Palermo där vi hängde en liten stund, innan vi gick till en klubb. Musiken var mest salsa och reaggeton vilket kanske inte är det man är van vid att dansa till när man går ut, men detta hindrade inte oss från att dansa till solen gick upp.

På vägen hem var vissa av oss lite trötta, se nedan... "I like to sleep..."

Recoleta y Palermo

Kategori: Allmänt

Efter en lugn fredagkväll startade vi lördagen med frukost på hostelet för att sedan ta bussen tillsammans med vår nyfunna hollänska vän till området Recoleta där det skulle finnas många parker. Där fanns även en väldigt stor kyrkogård där tex gamla generaler, presidenter och även andra kändisar var begravda. Här finns även Evitas grav som ni kan se på bilden nedan. Efter en snabblunchpaus gick vi vidare till den japanska trädgården där det var tyst och lugnt från all trafik.
a

Sedan fortsatte vi upp mot Palerno, ett färgglatt område med massor av restauranter, barer och även mer grönska. Vi strosade runt ett tag och gick även på en liten marknad. Vi tänkte bege oss tillbaka hit ikväll för lite kött, rödvin och dans (obs ej tango!). Dessa tre ting är tydligen ett måste här i Buenos Aires. Tangon tänkte vi kolla in imorrn, för då har vi hört att det ska vara gratis föreställningar. Hoppas ni har en bra helg där hemma!

Ovädersdagen

Kategori: Allmänt

Eftersom vi hört att det skulle bli stort oväder idag så passade vi på att sova ut ordentligt. Vår plan var från början att spendera dagen i Palermo, men då översvämningana var värst där så fick vi se till att hålla oss i San Telmo där vi bor. Tydligen har de denna typen av oväder 2-3 ggr om året, snacka om kostnader för fuktskador... När vi begav oss ut var det dock uppehåll, och luften var mkt svalare, vilket var väldigt skönt. Vi strosade runt lite, drack kaffe och fixade med lite praktiska grejer. När vi stod och väntade vid ett övergångsställe var det en buisnessman som sa: finally fridag! till oss, och vi svarade: For us, every day is friday! Hehe..
Nedan finnner ni dagen outfit, eftersom det började regna igen på vägen hem...

Kvällens middag bestod av empanadas med hemmagjord sallad.

Dag 2

Kategori: Allmänt

Vi mjukstartade vår andra dag med hostelfrukost för att sedan bege oss mot en bank för att ta ut pengar. Efter lite omständigheter kunde vi sedan bege oss mot la Boca, ett väldigt mysigt område. Det var här som tangon föddes. Tydligen är området runt om lite otryckt, så vi tog bussen dit, vilket även det var ett litet projekt, men tillslut kom vi fram. Bildern på de färgglada husen är från detta område.

Efter att ha strosat runt ett tag och avnjutit lite frukt i skuggan så tog vi oss tillbaka till hostelet. En powernap senare var vi redo för all you can eat/ all you can drink - pizzanight. Det blev en helkväll som avslutedes på en lokal bar, en bra kväll helt enkelt!

Framme!

Kategori: Allmänt

I tisdags (7e nov) landade vi i ett soligt Buenos Aires! 35 grader redan första dagen kom lite som en chock, men man ska ju inte klaga. Vi tog en lokal buss in för att spara pengar (4 pesos, dvs ca 6 sekk) vilket tog sin lilla tid, men tillslut kom vi fram. Hostelet heter Pax hostel och är billigt och bra, supertrevlig personal och många härliga backpackers. Vår första dag gick vi runt en massa och kollade på stan. På kvällen var det ölspel i hostelbaren, alla var med tom bartendern. Verkligen en bra start på resan!

Välkommen till min nya blogg!