ourbigadventure.blogg.se

Denna blogg är till för dem som vill följa vår resa. Vi uppdaterar när det finns tid och internet, om ni inte hör från oss på ett tag betyder det antagligen att vi är ute i djungeln eller liknande. Så nu kör vi igång, häng med på vår resa!

La Paz

Kategori: Allmänt

Efter Copacabana var det dax att dra mot Bolivias inofficiella huvudstad, La Paz. Här finns en stor markand där man kan shoppa massor hantverk, tex väskor, kläder etc. Detta ska även vara ett av de billigaste ställena för denna typen av shopping, och dessutom är det relativt blilligt att skicka hem grejorna. Vi gick alltså loss på marknaden, har ju knappt shoppat något på hela resan. Göran och Gull-Britt kan förvänta sig en ganska stor låda med alla våra grejor på posten snart...

Färdigshoppade så bestämde vi oss för att dra vidare mot djungeln, men stoppades tillfälligt av en transportstrejk. Förhoppningsvis kommer vi kunna ta bussen ikväll, det verkar som att strejken har lättat. Så nu drar vi till djungeln i 2 veckor, får se om det blir någon uppdatering därifrån, beror på hur bra internet vi har... Ha det fint så länge!

Copacabana fast i Bolivia...

Kategori: Allmänt

Första stoppet i Bolivia blev Copacabana som ligger vid Titicacasjön. En väldigt turistig håla, men vackert. Efter en natt på ett ganska så skabbigt hostel (det kostade ju trors allt bara 20 kr...) så tog vi en båt ut till en ö som heter Isla del Sol. Här var fantastiskt vackert, lite som i medelhavet. Vi gick runt och tittade på utsikten och några heliga stenar och ruiner som finns på ön.

Pa fotot nedan syns en helig vag fran incatiden.

Josefin var såklart tvungen att bada i sjön, tempereturen var lite som en tidig sommardag hemma, uppfriskande! Louise var tyvärr förkyld och kunde inte bada, så hon fick vara kameraman istället.

Här ser ni det lokala transportmedlet...

Flytande öar

Kategori: Allmänt

Puno ligger vid Titicacasjön som är världens högst belägna sjö, och Puno är känt för sina flytande öar. Vi tillbringade bara en förmiddag här eftersom vi tog en kort båttur ut på sjön för att titta på öarna, sedan drog vi vidare mot Copacabana i Bolivia som ligger ca 4 timmar därifrån på andra sidan sjön.

Sista dagarna i Cusco

De sista dagarna i Cusco gjorde vi inte jättemycket, behöved ju vila upp oss efter Machu Picchu. Vi firade Louises födelsedag genom att dra ut på ridtur med två av våra vänner som bara hade suttit på en häst en gång innan... Det gick ganska bra för dem ändå för vi tog det ganska lugnt. Sen blev det födelsedagsmiddag, drinkar och tårta följt av utgång, en väldigt lyckad födelsedag helt enkelt! En annan kvall blev det även en liten reuinion med gamla och nya vänner från resan som ni kan se på middagsbilden nedan.

När det var färdigfirat tog vi oss vidare med en nattbuss mot Puno som ligger vid Titicacasjön. Tack Cusco för 12 härliga dagar!

Cusco, inkatidens huvudstad

Kategori: Allmänt

Efter nagra dagar i Arequipa tog vi en nattbuss till Cusco som ligger
pa 3300 meters hojd. Har kande vi oss lite snurriga och trotta forsta
dagen, men det gick snabbt over efter att ha druckigt mangder med
cocate och knaprat massa cocagodis. Lokalbefolkningen tuggar mycket
cocablad eftersom de har en positiv effekt pa hojdsjuka och gor en
piggare.

Den forsta turen vi gjorde var till sacret valley (den heliga dalen). Har gick vi pa markander, tittade pa silvertillverkning och besokte tva olika ruiner som harstammar fran inkatiden.

Cusco ar en valdigt trevlig stad sa det ar latt att fastna har, fullt av backpackers eftersom alla vill besoka Machu Picchu. Dafor traffade vi aven manga av de som vi taffat under resan har igen, valdigt trevlig!

Notera de avundsjuka lamorna i bakgrunden...

Tillslut var det da antilgen dax for det vi alla vantat pa, Machu Picchu! Detta ar ett av varldens 7 underverk, en inkaby hogt uppe pa en bergstopp som ar valdigt valbevarad. Josefin bestamde sig for att gora en 4 dagars trek som inkluderade mountinbiking, massa trekking och zipelining. Fantastiskt kul och ganska jobbigt, men verkligen vart det! Louise tog tag och buss upp (pga knaet) med ett stopp for en natt i Aguas Calientes, en liten by vid foten av berget som Machu Picchu ligger pa. Nar man val tagit sig upp ar utsikten fantastisk!

Zipelining uppochner...

Lunch med Josefins resekamrater med utsikt over Machu Picchu!

Man maste ju klattra upp overallt, aven den hogsta toppen i bakgruden... Det ar dar vi kakar lunch:)

Louise och hennes resekamrater

Mot hogre hojder

Kategori: Allmänt

Arequipa ar Perus nast storsta stad och den ligger pa 1800 meters hojd i sodra Peru. Denna gangen hade vi inga direkta problem med hojdsjuka, vilket var skont. Den stora grejen man gor har ar att besoka Colca Canyon, varldens nast djupaste canyon. Vi tog en minibuss kl 3 pa morgonen tillsammans med lite annat folk som vi har traffat pa vagen under resan. Utsikten pa vagen till canyonen var riktigt haftig, vi fick bla se kondorer flyga i bergen. Medan Louise fortsatte men minibussen och halften av vara vanner sa hikade Josefin ner till botten av Canyonen, sov en natt pa andra sidan floden, och hikade upp igen dagen darpa. Det tog lite pa krafterna, men var en haftig upplevelse. Louise fick istallet traffa lamor, kondorer och bada i varma kallor. Det blev en kvalls utgang ocksa da vi gjorde vara egna piscosours, mm!

Oasen i oknen

Efter en "kort" busstur pa 4 timmar var vi framme i Huacachina. Detta ar en liten oas mitt i oknen soder om Lima, det bor ungefar 400 personer har. Det anda man kan gora har ar att sandboarda och aka pa vin ovh piscoprovning, och det var precis vad vi gjorde. Forsta dagen sandbordade Josefin och Louise fick snallt sitta vid poolen. Landskapet var helt fantastiskt, och sandbordingen lite som att aka snowboard, fast lite svarare. Nasta dag var det dax for rundtur bland vinrankorna och vi fick se hur man gor pisco och vin har. Pisco ar en peruviansk spritsort som man gor av druvor och det var kul att fa se hur det faktiskt gors.

Lima

Kategori: Allmänt

Efter en lang bussresa fran Mancora kom vi fram till Perus huvudstad Lima. Har spenderade vi 3 dagar, den mesta av tiden gick at till att aka runt mellan 2 sjukhus for Louises kna. Sjukvarden har i Peru e bra sa lange man e beredd att betala for det... Fick t.ex. en magnetrontgen samma kvall som vi traffade lakaren for forsta gangen. Har kanske inte skrivit det innan men i Montanita, Ecuador, vred Louise knaet, har varit svullet och har haltat sedan dess, trots en provisorisk krycka i tra ;) Fick nu istallet ett stort knaskydd med stalskenor som ska stabilisera det. Som ni ser nedan kommer Louise att se ut i 3 v framover...

Det var annars lugna dagar, lite turistande och sa sag vi The Hobbit pa bio.

Nyarsfirande i Mancora!

Kategori: Allmänt

Forsta stoppet i Peru blev Mancora vid kusten. Staden ar pa manga satt lik Montañita, eftersom det aven har ar mycket surf, backpackers och gott strandhang. Vart hostel ar lite storre an det i Montañita med pool och bar med bade mat och dricka till helt ok priser samt trevliga manniskor. Det anda som kanske gor sa att Montañita overtraffar Mancora ar att genom Mancora gar det en stor vag som alltid ar valdigt traffikerad. Dagarna har vi spenderat vid poolen och stranden, atit god mat och druckit goda drinkar.

Vi startade nyarsfirandet med en drink i poolen, foljt av en god pasta och ackligt vin. Kvallen och tolvslaget spenderades pa vart fullpackade hostel innan vi drog vidare till ett annat hostel dar vara vanner bodde for att dansa till solen gick upp. Kort sagt ett valdigt lyckat nyar!!

Imorgon den 3e satter vi oss pa bussen for en 19 timmars resa till Lima, hoppas vi far stolar som gar att falla mycket... Ta hand om er sa hors vi senare!