ourbigadventure.blogg.se

Denna blogg är till för dem som vill följa vår resa. Vi uppdaterar när det finns tid och internet, om ni inte hör från oss på ett tag betyder det antagligen att vi är ute i djungeln eller liknande. Så nu kör vi igång, häng med på vår resa!

Roadtrip!

Kategori: Allmänt

Så var det dax att ge sig ut på great ocean road. Det är en väg som går längs kusten väster om Melbourne och slutar ungefär halvvägs mot Adelaide. Det blev en härlig tur med många stopp vid vackra stränder, skogar och djurliv. Vi såg bland annat en massa vilda koalor, kängrur, och färggladda fåglar. Vi sov i vanen och lagade mat i den (den hade en liten kyl och en kokplatta på gas) så det var en väldig frihet att kunna åka vart man ville och stanna för natten när det började bli mörkt.

Efter några dagar på great ocean road vände vi och började köra upp längs sydöstkusten mot Sydeny. Även här fanns många fina stallen att stanna på längs vägen, och vackert landskap att köra igenom.

Ovan var standardmat i vanen

Myskvall!

Ser verkligen konstigt ut med trad som ar svart av sot efter att ha brunnigt, och sa kommer det nya kvistar och lov ur tradet...

Efter 10 dagar på vägen var den sedan dax att lämna vanen i Sydeny och checka in på ett hostel i Bondi Beach. Här stannar vi i två nätter tills familjen Hedberg + Becky kommer och hälsar på, ska bli trevligt! Jaha nu har ni ju fått lite uppdateringar för denna gången, ha det fint till nästa gång!

The land down under

Kategori: Allmänt

Den 2 mars landade vi i ett mulet Sydney. Tanken var att vi skulle stanna här ett tag, men eftersom vädret var så mycket bätte i Melbourne bestämde vi oss för att boka bussbiljett dit direkt. Vi hann med lite turistande, operahuset, harbour birdge och Bondi beach tex

Ovan: lite trott efter alla flyg och allt turistande... Operahuset i bakgrunden.

Nedan: Bondi Beach!

Sedan åkte vi vidare mot ett 30-gradigt Melbourne. Där spenderade vi mycket av tiden på stranden, och lite turistande blev det också. Josefins kompis Hanna pluggar i Melbourne, så det blev lite härligt häng med henne och hennes kompisar. Vi gick på festival också, Future Music Festival, som var lite som ett mini-Tomorrowland på bara en dag. Det var kul iaf, men Avicii lät bättre på Tomorrowland. Efter att han hängt lite i Melbourne hyrde vi en van för att kör great ocean road och sedan vidare tillbaka mot Sydeny

Festivaldax!

Den lille svensken gor det han ar bast pa...

City of Angels

Kategori: Allmänt

Efter diverse mellanlandningar var vi slutligen framme i ett vårigt LA. Vi hyrde en bil, eftersom LA är så utbrett så det är bästa sättet att ta sig runt där, och lyckades efter lite omvägar (skyller på kartan..) ta oss ut till Venice Beach där vi skulle bo. Louise hade bott på detta hostel 6 år tidigare när hon gjorde sin jorden-runt-resa med Carro, så hon visste att det var bra.

När vi kom fram till LA fick vi lite en chock när vi såg hur snygga kläder alla hade jämfört med våra trasiga vi-har-använt-samma-kläder-i-4-månader-kläder. Så vi blev helt enkelt tvungna att åtgärda problemet med lite eftrlängtad shopping! USA är ju dessutom billigare att shoppa i än sverige... Vi fick slänga en del av de gamla grejerna, men var ändå lite nervösa när vi sen skulle checka in grejerna tre dagar senare på LAX...

Vi turistade lite också så klart, gled runt lite i Hollywood och kollade på stjärnor. Vi tog även en biltur ner till Newport beach, måste ju kolla när man ändå är i närheten. Vår sista dag i LA spenderade vi med att strosa i Venice Beach och kolla på alla speciella människor som håller till där, väldigt intressant. Sedan var det dax att lämna bilen på flygplaten igen och flyga vidare mot Australien!

Nedan forsta nyttiga frukosten pa lange...

Ovan och nedan: Venice Beach!

Sista landet i Sydamerika...

Kategori: Allmänt

Var ju ett tag sen vi skrev sist men känns som att vi gjort saker hela tiden! Bussresan ner till Valparaiso gick bra, vi sov och läste böcker. Valparaiso var en mysig stad, mindre än vi förvantat oss. Den ligger inklämd mellan bergen vid havet, så staden klättrar liksom upp längs bergens sluttningar och därför finns det massor av trappor och gamla hissar (!) som tar en mellan de olika gatorna. Det finns många små gator med färggladda hus och graffiti där man kan strosa runt och mysa på caféer. Vi spenderade även en del tid vid stranden, vilket var välkommet efter allt tid i bergen.

Efter några mysiga dagar i Valparaiso var det tillslut dax att ta bussen till Santiago, Chiles huvudstad, för att ta flyget till nästa kontinent. Vi skulle flyga tidigt på morgonen så tog oss ut till flygplatsen på kvällen för att spendera natten på flygplatsen. Vårt nästa mål var Australien, men resan blev billigare om man la rutten vi Los Angeles, så vi hade planerat in 3 dagar när. Nästa destination var alltså LA.